جای نیش ساس: علائم، تشخیص و درمان

جای نیش ساس

ساس ها حشرات کوچکی هستند که از خون انسان یا حیوانات تغذیه می کنند. ساس ها می توانند در رختخواب، مبلمان، فرش، لباس و سایر وسایل شما زندگی کنند، این حشرات در شب بیشتر فعال هستند و به سراغ طعمه های خود می آیند و پس از این مهمانی، یادگاری ناخوشایندی روی پوست انسان از خود به جای می‌گذارند.

بله ! جای نیش ساس همان یادگار ناخوشایند است که در این مطلب از دانشنامه شرکت سمپاشی معجزه، به بررسی علائم، تشخیص، درمان و راه‌های پیشگیری از نیش ساس پرداخته ایم. پس به خواندن ادامه دهید تا در مورد نیش ساس، نحوه درمان و پیشگیری از آن بیشتر بیاموزید.

علائم جای نیش ساس

جالب است بدانید ساس در هنگام نیش زدن با بزاق خود ماده ای بی حس کننده و ضد انعقاد خون از خود دفع می کند و بنابراین وقتی شما را گاز گرفته و نیش میزند این گزش را احساس نخواهید کرد و تقریباً 30 تا 60 درصد مردم حتی هرگز هیچ واکنشی به نیش ساس نشان نمی دهند و ممکن است چند روز طول بکشد تا علائم آن ایجاد شده و بروز کند.

در ادامه به شناخت 2 نوع از علائم که شامل 1- علائم عمومی و شایع و 2- علائم آلرژیک و عفونی که نادر هستند پرداخته ایم

علائم عمومی و شایع

برجستگی‌های قرمز

جای نیش ساس معمولاً به صورت برجستگی‌های قرمز و خارش‌ دار ظاهر می‌شود. این برجستگی‌ها می‌توانند به شکل خطی، خوشه‌ای  و یا به شکل الگو های مختلف باشند.

جای نیش ساس با الگوی مثلثی

تورم و قرمزی

در برخی افراد، محل گزش متورم و قرمز می‌شود.

جای نیش ساس قرمز و متورم

تاول

در موارد نادر، جای نیش ساس ممکن است به صورت تاول ظاهر شود.

جای نیش ساس منجر به تاول

علائم آلرژیک و عفونی و نادر

اگرچه نادر است، اما گزارش های موردی و جداگانه ای از واکنش های آلرژیک سیستمیک ناشی از نیش ساس وجود دارد. این واکنش ها معمولاً شامل کهیر ، آسم و در موارد نادر آنافیلاکسی بوده است. اگر شک دارید دچار عفونت یا واکنش آلرژیک شده اید، با یک پزشک تماس بگیرید و در صورت بروز هر یک از موارد زیر پس از گزش ساس، مورد را با اورژانس مراقبت های پزشکی در میان بگذارید:

  • مشکل در تنفس
  • خس خس سینه
  • تورم گلو یا دهان
  • تب
  • لرز
  • سرگیجه
  • گیجی

 

 

مقایسه جای نیش ساس و نیش سایر حشرات

جای نیش ساس و حشرات دیگر دیگر ممکن است شبیه به هم به نظر برسند بنابراین قبل از اینکه بیشتر به نیش ساس بپردازیم بیائید تا ببینیم اصلا شما را ساس نیش زده یا یک حشرۀ دیگر ! اگر در مورد نوع جوش یا گزش خود مطمئن نیستید، برای تشخیص و توصیه های درمانی به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

نیش ساس در مقابل کک

نیش ساس و کک هر دو می توانند برجستگی های قرمز روی پوست شما ایجاد کند، گزش کک معمولا کوچکتر است و هر دو ممکن است خارش داشته باشند. زمانی که کک ها شما را نیش می زنند، معمولاً نیمه پایینی بدن یا نواحی گرم و مرطوب اطراف مفاصل را گاز می گیرند. این نواحی شامل:

  • پا
  • مچ پا یا پاها
  • زیر بغل
  • داخل آرنج یا زانو

تفاوت نیش ساس و نیش کک

ساس ها معمولا قسمت های بالایی بدن شما را گاز می گیرند و همچنین گزش ساس ها در شب نیز اتفاق می افتد و می تواند شبیه کهیر باشد. محل گزیدگی ساس ها در روز کوچکتر می شود و بیشتر شبیه جوش خواهد شد.

 

نیش ساس در مقابل نیش پشه

نیش ساس و پشه می تواند قرمز، متورم و خارش دار باشد. اگر جای گزشی دارید که به صورت خطی و در ناحیه کوچکی از بدن شما ظاهر می شود، به احتمال زیاد جای نیش ساس است. نیش هایی که بدون الگوی ظاهری زده می شوند، بیشتر احتمال دارد که نیش پشه باشند.

جای نیش پشه و نیش ساس

نیش پشه باعث جوش های برجسته و خارش دار می شود و معمولاً جای نیش پشه در یک خط یا الگو ظاهر نمی شود.

 

گزش ساس در مقابل کهیر

گاهی افراد کهیر را با جای نیش ساس اشتباه می گیرند. کهیر برجستگی های قرمز رنگی است که می تواند به دلیل واکنش آلرژیک یا دلایل دیگر روی پوست شما ایجاد شود و مانند نیش ساس، اغلب خارش دارد.

تفاوت کهیر و جای نیش ساس

گزش ساس ممکن است در ابتدا شبیه کهیر با برجستگی های مرکزی باشد. اگر بر روی پوست خود برجستگی های قرمز رنگی ایجاد کنید که بزرگتر می شوند، شکلشان تغییر می کند یا به سرعت از یک قسمت از بدن به قسمت دیگر پخش می شوند، به احتمال زیاد کهیر هستند.

اگر این برجستگی‌ ها بدون تغییر شکل یا مکان در یک قسمت از بدن شما ظاهر می‌شوند، احتمالاً جای گزش ساس هستند.

 

گزش ساس در مقابل نیش عنکبوت

نیش عنکبوت می تواند قرمز و خارش دار باشد، دقیقاً مانند نیش ساس. اما برخلاف ساس ها، عنکبوت ها به ندرت بیش از یک بار گاز می گیرند و بنابراین شما معمولاً خط یا الگوی نیش را نمی‌بینید. اگر فقط یک جای نیش روی بدن خود دارید، احتمالاً از ساس نیست.

نیش ساس در مقابل نیش عنکبوت

گزش عنکبوت اغلب نسبت به گزش سایر حشرات زمان بیشتری طول می کشد تا بهبود یابد. گزش برخی از عنکبوت ها می تواند آسیب جدی به پوست شما وارد کند، به خصوص اگر عفونی شوند. همچنین برخی از عنکبوت ها سمی هستند. اگر مشکوک هستید که یک عنکبوت سمی شما را گاز گرفته است، فوراً از یک پزشک کمک بگیرید.

 

در کجای بدن به دنبال جای نیش ساس باید بود

ساس ها می توانند هر قسمتی از بدن شما را گاز گرفته و نیش بزنند. با این حال، آنها معمولاً قسمت هایی از پوست شما را که در هنگام خواب در دسترس قرار دارد گاز می گیرند. این قسمت ها معمولا شامل صورت، گردن، بازوها و دست ها می باشد.

جای نیش ساس روی دست

 

چرا جای نیش ساس خارش‌ دارد ؟

همانطور که گفتیم ساس‌ ها هنگام گزش، بزاقی ترشح می‌کنند که حاوی مواد بی‌ حس‌کننده و ضد انعقاد خون است. این مواد باعث می‌شوند که شما نیش ساس را در لحظه حس نکنید، اما بعداً خارش و تحریک پوستی برایتان ایجاد می‌کند.

علت خارش جای نیش ساس

همچنین به یاد داشته باشید خاراندن مداوم ضایعات ناشی از نیش ساس ممکن است منجر به خونریزی یا عفونت های ثانویه مانند زرد زخم ، فولیکولیت یا سلولیت شود.

 

روش های کاهش خارش جای نیش ساس

  • از خاراندن محل گزش خودداری کنید: خاراندن، خارش را بدتر می‌کند و می‌تواند منجر به عفونت شود.
  • از کمپرس سرد استفاده کنید: یک کمپرس سرد یا کیسه یخ را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی محل گزش قرار دهید. این کار به کاهش التهاب و خارش کمک می‌کند.
  • از پماد کالامین یا کرم ضد خارش استفاده کنید: این داروها می‌توانند به تسکین خارش و تحریک پوستی کمک کنند.
  • از حمام با آب گرم خودداری کنید: آب گرم خارش را بدتر می‌کند.
  • لباس‌های گشاد و نخی بپوشید: لباس‌های تنگ و چسبان می‌توانند خارش را تشدید کنند.

در صورتی که احساس خارش شدید است برای کاهش خطر عفونت، جای نیش ساس را با آب و صابون بشویید و سعی کنید آنها را نخارانید.

مدت زمان بهبودی جای نیش ساس

در بیشتر موارد، جای نیش ساس به خودی خود بهتر می شود و معمولاً طی 1 الی 2 هفته به طور کامل خوب می‌شود. اما در برخی افراد، ممکن است این روند چند هفته طول بکشد.

 

درمان جای نیش ساس

برای تسکین علائم و کمک به تسریع در درمان جای نیش ساس، می توانید از داروهای بدون نسخه و درمان های خانگی استفاده کنید که در ادامه چند مورد از آنها را آورده ایم :

استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC)

  • برای کاهش التهاب و خارش جای نیش ساس، میتوانید از یک کرم استروئیدی بدون نسخه (OTC) استفاده کنید.
  • یک آنتی هیستامین خوراکی برای کاهش خارش و سوزش جای نیش ساس مصرف کنید.
  • برای تسکین تورم و درد از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.
  • برای کاهش خارش قبل از خواب می توانید یک بنادریل (دیفن‌هیدرامین) مصرف کنید یا از پزشک بخواهید آنتی هیستامین قوی تری برای شما تجویز کند.

استفاده از روش های خانگی

علاوه بر داروهای OTC، درمان خانگی زیر نیز می تواند به تسکین علائم نیش ساس به شما کمک کند.

  • یک نایلون بردارید و آن را با تکه های یخ پُر کنید، سپس آن را لای یک حولۀ تمیز بگذارید و حوله را بر روی جای نیش ساس قرار دهید.
  • یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک پیمانه آب حل کنید و این ترکیب را با پنبه بر روی جای نیش ساس بمالید و بعد از حدود 5 دقیقه محل گزش را با آب سرد شستشو دهید.
  • یک لیموی تازه را برش دهید و بر روی محل گزش بمالید.
  • مالیدن مقداری خمیر دندان ( یک لایه نازک ) میتواند در بهبود جای نیش موثر باشد.

 

درمان نیش ساس در نوزادان و کودکان

شستن گزش جای نیش ساس با آب و صابون به درمان آن در نوزاد یا کودک شما کمک می کند. برای تسکین بیشتر، استفاده از کمپرس سرد ، کرم های ضد خارش بدون نسخه یا استروئیدهای ضعیف را در نظر بگیرید. همچنین حتما ناخن های کودک را کوتاه کنید تا نتواند پوست خود را خراش دهد.

درمان نیش ساس در نوزادان و کودکان

اگر کودک شما در سنی است که دستورات شما را متوجه میشود، از او بخواهید که محل گزش را نخاراند. برای جلوگیری از خاراندن، کوتاه کردن ناخن های کودک و پوشاندن محل گزش با بانداژ ممکن است کمک کند.

مهم : قبل از استفاده از کرم‌های استروئیدی موضعی یا آنتی‌ هیستامین‌های خوراکی با پزشک متخصص اطفال یا دارو ساز صحبت کنید. برخی از داروها ممکن است برای نوزادان یا کودکان خردسال بی خطر نباشند.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اغلب اوقات نیش ساس نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. اما در صورت مشاهده علائم عفونی مانند چرک، درد، قرمزی یا تب، حتما باید به پزشک مراجعه شود. همچنین اگر به نیش ساس آلرژی دارید و دچار تنگی نفس، تورم صورت یا کهیر شده‌اید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

جای نیش ساس در حیوانات خانگی

ساس ها فقط انسان ها را نیش نمی زنند. آنها می توانند از حیوانات خانگی نیز تغذیه کنند. اگر حیوان خانگی دارید که توسط ساس گزیده شده است، نیش ها به خودی خود بهتر می شوند. اما در برخی موارد ممکن است عفونی شوند. اگر در این مورد مشکوک شده اید با یک دامپزشک موضوع را مطرح و جهت ویزیت حیوان اقدام کنید.

جای نیش ساس در حیوانات خانگی

اگر اقدام به سمپاشی برای از بین بردن ساس های خانه می کنید و حیوان خانگی دارید به شرکت و سمپاشگر اطلاع دهید. برخی از سموم ممکن است برای حیوان خانگی شما ایمن تر از سایرین باشند. شستن لانه حیوان خانگی، اسباب بازی هایش و سایر لوازم جانبی که ممکن است ساس ها در آنها پنهان شده باشند نیز مهم است.
بردن

 

رهایی از شر ساس

خلاص شدن از شر ساس کار آسانی نیست و این حشرات در برابر اکثر آفت کش ها مقاوم هستند. خصوصا در مواقعی که آلودگی شدید باشد نیاز به اقدامات اساسی مانند سمپاشی ساس است.

سمپاشی تخصصی و اصولی ساس

در ادامه راه کارهای اولیه که به شما کمک خواهد کرد تا با ساس ها مبارزه کنید آورده شده است.

  • تمامی ملافه‌ها، پتوها و لباس‌ها را با آب داغ بشویید.
  • تشک و مبلمان را جارو برقی بکشید و کیسه جاروبرقی را بلافاصله در سطل زباله در بسته دور بیندازید.
  • شکاف‌ها و درزهای دیوارها، کفپوش و مبلمان را با درزگیر پر کنید.
  • از حشره کش های مخصوص ساس استفاده کنید.

همچنین در همین رابطه خواندن این مطالب به شما کمک خواهد کرد :

 

چگونه می توانید متوجه شوید که ساس در خانه دارید؟

ساس ها معمولاً به این دلیل که جذب گرمای بدن و دی اکسید کربن می شوند در نزدیکی محل خواب افراد زندگی می کنند. ساس ها معمولاً از نیمه شب تا سحر با نیش زدن طعمه های خود تغذیه می کنند و سپس در طول روز در همان مکانی که قبل گاز گرفتن بودند پنهان می شوند.

یافتن ساس بسیار دشوار است مگر اینکه به طور حرفه ای برای انجام این کار آموزش دیده باشید. اکثر شرکت های سمپاشی و کنترل آفات یک بررسی رایگان انجام می دهند و اگر ساس ها را پیدا کنند، معمولاً چندین گزینه برای ریشه کنی و از بین بردن آنها ارائه به شما ارائه می دهند. سمپاشی ساس با گاز و یا سمپاشی ساس با استفاده از سموم مایع و مخصوص از بین بردن ساس ها از جمله این گزینه ها خواهد بود.

همچنین بخوانید : سمپاشی ساس با گاز

اگر مشکوک هستید که ساس در خانه شما وجود دارد، به دنبال نشانه هایی از آنها در رختخواب و سایر مناطق باشید. ممکن است خود حشرات را نبینید، اما ممکن است قطرات خون یا نقاط سیاه کوچکی از فضولات حشرات را در پیدا کنید.

همچنین آنها معمولاً در طول روز در محل های زیر پنهان می شوند:

  • ترک ها یا شکاف های خانگی
  • دیوارها
  • چمدان هایی که از سفر با خود آورده اید
  • روتختی
  • تشک ها
  • فریم های تخت
  • فضاهای زیر قرنیز ها
  • کاغذ دیواری شل یا پوست شده
  • درزهای کلید و پریزها
  • مبل ها ( اگر شخصی از مبل برای خوابیدن استفاده می کند )

 

نتیجه گیری

در  پایان اگر فکر میکنید دچار گزیدگی توسط ساس شده اید با بررسی علائم ذکر شده و مطابقت دادن آنها با محل گزش و بررسی علائم وجود ساس در اطراف خود، میتوانید با انجام اقدامات درمانی خانگی و یا استفاده از داروهای بدون نسخه شروع به بهبودی و درمان کنید و در صورت حاد بودن علائم به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین در صورتی که میزان آلودگی و هجوم ساس ها زیاد است فراموش نکنید تا با یک شرکت سمپاشی تماس بگیرید و با انجام سمپاشی اصولی از شر این آفت خلاص شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با کارشناس