از بین بردن سوسک درشت با 10 روش ساده

از بین بردن سوسک درشت

سوسک‌ها حشراتی هستند که این روزها بیش از گذشته در محیط‌های شهری دیده می‌شوند. در این مطلب از دانشنامه سمپاشی شرکت معجزه به معرفی انواع سوسک های درشت یا همان سوسک های فاضلابی و نحوه از بین بردن سوسک درشت پرداخته ایم.

همانطور که اطلاع دارید انواع مختلفی از سوسک ها در اطراف ما زندگی می کنند. گونه های مختلف سوسک به راحتی با محیط اطراف خود سازگاری پیدا می کنند اما طبق مطالب گذشته، دریافتیم که برخی از گونه های شایع تر از این حشرات، که معمولا با آنها به مشکل میخوریم زندگی در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب را همانند یک منزل مسکونی بیشتر ترجیح می دهند و مشکل هم از همینجا شروع می‌شود.

جالب است بدانید بیش از ۴۵۰۰ گونه متفاوت سوسک در جهان وجود دارد که در حدود ۳۰ نوع از آن ها با انسان و منازل مسکونی در ارتباط هستند و چهار الی پنج گونه از آن ها جزء معروفترین این آفت ها به شمار می آیند. همچنین جالب است بدانید که یکی از بزرگترین سوسک های دنیا سوسک استرالیایی هست که بیش از 9 سانتی متر طول و حداقل 30 گرم وزن دارد ! 

 

آناتومی سوسک درشت

اجازه بدهید که در ابتدا نگاهی به آناتومی یک سوسک درشت فاضلابی، این جاندار چندش آور داشته باشیم.

آناتومی یک سوسک درشت

همانطور که در تصویر آناتومی سوسک درشت مشاهده می کنید این دست از سوسک ها دارای بدن بسیار پهن و سر نسبتاً کوچکی هستند. سوسک ها قابلیت این را یافته اند که حتی در بدترین شرایط به زندگی خود ادامه دهند.

بخش های تشکیل دهندۀ دهان سوسک های بزرگ در قسمت پایین سر آن ها قرار دارد که شامل فکی است برای جویدن. سوسک ها چشم های بسیار بزرگ و شاخک های بلند قابل انعطافی دارند که همانند آنتن عمل می کنند.

همانگونه که در تصویر بالا می بینید، دارای یک جفت بال برای حافظت و استحکام و یک جفت بال در بالای قسمت غشایی بال های عقبی می باشد. در تمامی این چهار بال می توان شاخه رگ های طولی را مشاهده کرد که هر کدام به چند رگ دیگر ختم می شوند. سوسک های درشت دارای پاهای بسیار محکمی هستند و هر پا دارای پنج پنجه است.

خارها و زائده های موجود در پاهای (پای جلویی-وسطی-عقبی) سوسک سنسور های حسی و حرکتی بسیار خوبی هستند و این اجازه را به سوسک می دهند که به راحتی در هر مکان سخت و دشوار، به حرکت خود ادامه دهند.

رفتار شناسی سوسک درشت ( آمریکایی / فاضلابی )

یکی از شناخته شده ومعروف ترین گونه سوسک در دنیا و ایران سوسک آمریکایی یا همان سوسک فاضلابی و یا سوسک حمام است، که طول این سوسک به 3 الی 5 سانتی متر می رسد. گونه دیگر سوسک بزرگ سوسک شرقی و یا آسیایی می باشد که اندازه ای بیشتر از2.5 سانتی متر دارند.

سوسک های درشت از مدفوع خودشان به عنوان یک مسیریاب شیمیایی و پیشرفته استفاده می کنند و جالب اینجاست که سوسک های دیگر با دنبال کردن این مسیرهای شیمیایی آب و غذا را پیدا می کنند و نیز حتی با انتشار ماده ای در فضای اطراف خود باعث ازدحام جمعیت سوسک ها شده واین یک سیگنال و نشانۀ آمادگی این حشرات برای جفت گیری می باشد. نام این ماده فرمون می باشد. همانطور که ملاحظه می کنید سوسک ها رفتارهای خاصی دارند که نشانگر یک رفتار جمعی و گروهی است.

در نتیجه رفتار گروهی و نوع تصمیم گیری سوسک ها از فعل و انفعالات ساده و فردی نشئت می گیرد. برای سوسک ها 2 مطلب بسیار مهم است و منشا تصیمی گیری آنها می باشد.

این دو فاکتور مهم عبارتند از:

  • کجا میزان تاریکی بیشتر است؟
  • چه میزان سوسک در آن محیط وجود دارد؟

سوسک ها معمولا در تاریکی به سر می برند و دنبال تاریکی هستند.

نکته بسیار مهم در زندگی سوسک ها تکامل آن ها است، سوسک ها در طی سالیان با زندگی در کنار انسان ها تکامل قابل ملاحظه ای یافته اند. بنابراین خیلی از روش های از بین بردن خانگی سوسک های فاضلابی دیگر کارایی لازم را ندارد.

تخم ها و کپسول ها

معمولا سوسک های ماده قسمت ویژه ای برای نگه داری تخم ها در قسمت انتهایی بدن خود دارند. این تخم ها در ابتدا یک پوره سفید رنگ هستند بعد از حدود 4 ساعت در معرض هوا قرار گرفتن تغییر رنگ داده و تیره می شوند. از زمان تخم ریزی تا در آمدن سوسک ‌ها چیزی حدود 30 الی 50 روز زمان لازم است. عمر سوسک ها نسبتا طولانی است و این قابلیت را دارند که تا 300 الی 400 تخم در طول زندگی تولید کنند.

سوسک های بزرگ از کجا می‌آیند؟

طبق مطالب گفته شده قبلی سوسک ها بیشتر به دنبال مناطق گرم، مرطوب و تاریک هستند. پس چه جایی بهتر از یک منزل مسکونی که به فاضلاب متصل می باشد. سوسک ها بیشتر درآشپزخانه، کنار زباله ها و منابع غذایی و همچنین در حمام یافت می شوند.

سوسک ها همه چیز خوار هستند و حتی سوسک های فاضلابی چوب را نیز می خورند. نکته بسیار مهم این است که دانشمندان کشف کرده اند که موریانه ها نقش بسزایی در تکامل حشرات، خصوصا سوسک های بزرگ دارند.

سوسک های بزرگ از کجا می‌آیند؟

سوسک ها جانوران بسیار سرسخت و در عین حال تکامل یافته و با قابلیت سازگاری بالایی هستند. برخی از سوسک های فاضلابی حتی مدت زمان طولانی بدون تغذیه هم می توانند زنده باشند. سوسک های فاضلابی می توانند مدت زمان طولانی در آب غوطه ور باشند و زنده بمانند.

پس متوجه این مطلب شدید که با چه جانور خطرناکی طرف هستید؟

در اینجا این سوال ابتدایی در ذهن شما شکل خواهد گرفت که چه اقدامات پیشگیرانه ای علیه این سوسک های درشت وجود دارد و برای از بین بردن سوسک درشت چه کارهایی میتوان کرد؟

این اقدامات عبارتند از :

  • غذاهای خود را در ظرف های سر بسته و مخصوص قرار دهید.
  • زباله های خود را درون سطل های در بسته و کیسه زباله بگذارید.
  • آشپزخانه را به صورت مکرر و دوره ای تمیز کنید.
  • تمام نشتی لوله ها و شیرهای آب منزل کنترل و برطرف نمایید.
  • درزهای بین کابینت ها، لوله ها، درها و پنجره ها را با موادی نظیر پشم شیشه کاملاً بپوشانید.
  • وسایل چوبی قدیمی و کهنه را در منزل خود انبار نکنید.
  • ورودی فاضلاب ها را کنترل کنید، همیشه توری یا درپوش مخصوص بر روی چاه فاضلاب قرار دهید.

در نهایت، راه ورود سوسک ها را مسدود کنید، منابع تغذیه را محدود کنید و شرایط زندگی برای سوسک ها را فراهم نکنید. این موارد بهترین اقدامات پیشگیرانه بر علیه سوسک های درشت و فاضلابی هستند.

10 روش ساده و خانگی برای از بین بردن سوسک درشت

ساده ترین روش از بین بردن سوسک درشت !

1- نفتالین برای از بین بردن سوسک درشت
یکی از موارد بسیار ساده برای خلاصی از شر سوسک قرار دادند نفتالین (گوی یا توپ های نفتالین) است. اگر به یاد داشته باشید قدیم ترها از این توپ ها داخل محل نگه داری لباس، ملحفه و تشک ها می گذاشتند.

2- غذای سوسک بخرید

منظور از غذای سوسک همان پودر سوسک کش یا اسید بوریک است. شما می توانید مقداری از این پودر را با آرد و شکر مخلوط کنید. توجه داشته باشید سهم آرد 2 به 1 می باشد. خوب شاید برای شما کمی عجیب باشد ولی توجه داشته باشید که در اینجا، شکر حکم یک طعمه لذیذ را دارد، آرد هم قابلیت چسبیدن دارد و نهایتا ترکیب آنها با اسید بوریک مبدل یه یک طعمه لذیذ برای سوسک شده که با خوردن آن از بین خواهد رفت. فقط حواستان به کودکان و حیوانات خانگی در محل باشد.

3- محلول اسپری نعنا

اسپری نعنا یکی از روش‌های طبیعی برای از بین بردن سوسک‌ های فاضلابی است. نعنا دارای خواص ضد قارچ، ضد باکتری، و ضد حشرات است که می‌تواند برای از بین بردن سوسک‌ها مفید باشد. شما می توانید به راحتی محلول نعناع را در محل های مشکوک به سوسک اسپری کنید.

4- الکل برای  از بین بردن سوسک درشت

استفاده از الکل یکی از روش‌های خانگی ساده برای مقابله با سوسک ‌های بزرگ می باشد. الکل از طریق خشک کردن پوست سوسک‌ها می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد. توجه داشته باشید که اسپری شما باید حاوی حداقل ۷۰ درصد الکل باشد.

5- استفاده از تفاله قهوه

تفاله قهوه گزینه بسیار مناسبی برای دفع سوسک ها می باشد. پس از این لحظه تفاله قهوه خود را دور نریزید و روی سوسک ها امتحان کنید !

6- خاک دیاتومه خوراکی

خاک دیاتومه یک ماده طبیعی است که از آن به عنوان دفع‌ کننده حشرات و سوسک های فاضلابی در منزل استفاده می شود. خاک دیاتومه از جمله مواد ایمن برای حیوانات خانگی و انسان‌ها به حساب می آید، اما با این حال از کیفیت خاک دیاتومه اطمنیان کامل را حاصل فرمایید.

7- اسپری سنبل الطیب

همانطور که سنبل الطیب را برای کسب آرامش خود دم می کنید، بعد از نوشیدن آن مابقی سنبل الطیب را در یک اسپری بریزید و ازآن بعنوان یک سوسک کش خانگی استفاده کنید.

8- تله گذاری از بین بردن سوسک درشت

تله های چسبناک، تله‌هایی هستند که به سطح دیوار یا زمین چسبانده می‌شوند و سوسک‌ها را به سمت خود جذب می‌کنند. این روش بیشتر بروی سوسک هایی جواب می دهد که در حال رفت و آمد هستند.

9- با یک بطری نوشابه تله بسازید

یک بطری پلاستیکی نوشابه را از جایی که بطری باریک می‌شود، ببرید. سپس قسمت بریده‌ شده را برعکس کرده و همانند یک قیف داخل قسمت پایینی آن بگذارید. کمی آب و صابون و الکل درست کنید و داخل بطری بریزید و آن را در محلی که سوسک‌ها از آنجا عبور می‌کنند، قرار دهید. این کار باعث افتادن سوسک‌ها داخل بطری و غرق شدن آنها می‌شود. ولی توجه داشته باشید که این مورد هم برای زمانی جوابگو است که تعداد سوسک های موجود در منزل کم باشد.

10- استفاده از فرومون

همانطور که قبلا اشاره شد، فرومون ها مواد شیمیایی هستند که توسط سوسک های بزرگ برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می شوند. سوسک ها این سیگنال های شیمیایی را برای کمک به جذب جنس مخالف و یا جهت یافتن آب و غذا ارسال می کنند. فرومون ها را می توان همراه با حشره کش به عنوان وسیله ای موثر، سازگار با محیط زیست و نسبتاً ارزان برای از بین بردن سوسک درشت و سوسک های فاضلابی استفاده کرد.

از بین بردن سوسک درشت با سمپاشی

سمپاشی و از بین بردن سوسک درشت می‌تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در حفظ بهداشت و سلامت جامعه بسیار حائز اهمیت باشد و با انجام سمپاشی، می‌توان بهبود کیفیت زندگی افراد را در محیط‌ های شهری ارتقا داد و سلامتی آنها را حفظ کرد.

ما قبلا در رابطه با سمپاشی سوسک مطلب کاملی را تهیه و منتشر کرده‌ایم که در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در هر بخش از آن، توسط لینک های زیر میتوانید به آن مراجعه کنید :

نتیجه گیری

استفاده از روش های خانگی فقط برای مدتی می تواند کارآمد باشد و طبق مطالب پیشتر گفته شده در همین مطلب سوسک ها جان سخت تر از این هستند که شما با چند روش ساده از شر آن ها خلاص شوید.
استفاده از سموم شیمیایی نیز نیاز به تخصص و تجربه دارد، شما نمی توانید سر خود و بدون دانش کافی سمی را خریداری و اقدام به سمپاشی کنید. عملیات خودسرانه سمپاشی می تواند خطرات زیادی برای اعضای خانواده شما داشته باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با کارشناس