از بین بردن سوسک کابینت

از بین بردن سوسک کابینت

سوسک‌ کابینت یا سوسک آلمانی ( German cockroach ) یا سوسری آلمانی (نام علمی: Blattella germanica)، گونه‌ای ناخوشایند و موذی از سوسک ها است که می‌تواند به یک کابوس برای هر صاحب خانه‌ و خصوصا کدبانوی یک آشپزخانه تبدیل شود! حضور این سوسک در آشپزخانه و کابینت ها نه تنها غیر بهداشتی است، بلکه می‌تواند باعث ایجاد انواع بیماری ها و حساسیت های مختلفی نیز شود. بنابراین شاید از خود بپرسید که چگونه باید از شر این آفت خلاص شد؟

سمپاشی یک راه حل سریع و قطعی برای از بین بردن سوسک‌ کابینت است. اما روش‌های خانگی طبیعی و شیمیایی متعددی نیز برای مبارزه با این حشرات مزاحم وجود دارد که در این مطلب از دانشنامۀ شرکت سمپاشی معجزه، ما به بررسی و معرفی برخی از این روش‌ ها برای از بین بردن سوسک‌ کابینت پرداخته‌ایم.

نکته: قبل از استفاده از هر روش، حتماً دستور العمل‌ها را در نظر بگیرید و از عدم وجود حساسیت به مواد مورد استفاده اطمینان حاصل کنید.

سوسک کابینت چه شکلی است

سوسک کابینت یا ( سوسک آلمانی ) یک سوسک کوچک یا اصطلاحا سوسک ریز است که به طور معمول اندازه ای در حدود 1.1 تا 1.6 سانتی متر دارد و بیضی شکل می باشد. این سوسک با شاخک های بلند و رنگ قهوه ای روشن ( در جنس نر ) تا قهوه ای متوسط ( در جنس ماده ) و به عنوان یک ویژگی متمایز که دو نوار تیره در پشت سرشان است شناخته می شوند.

در تصاویر زیر شکل سوسک کابینتی را با 2 جنسیت نر (Male) و ماده (Female) میتوانید مشاهده کنید

شکل سوسک کابینتی نر

شکل سوسک کابینتی ماده

همانطور که در تصاویر بالا میبینید شکم سوسک نر باریک تر، زردتر و نوک شکم نیز کشیده تر از شکم سوسک ماده است. همچنین بال های سوسک نر هم امتداد بیشتری دارند.

سوسک های کابینتی جزء رایج ترین نوع سوسک در سراسر جهان هستند و یک آفت خانگی رایج به شمار میروند. سوسک های کابینتی به دلیل توانایی بالا در تولید مثل و هجوم به آشپزخانه و کابینت ها مشهور هستند

 

چرخه زندگی سوسک آلمانی ( سوسک کابینتی )

چرخه زندگی سوسک کابینتی

سوسک های آلمانی در سه مرحله زندگی متمایز قرار می گیرند:

  • تخم
  • پوره
  • بلوغ

کل چرخه زندگی یک سوسک کابینیتی ( آلمانی ) از تولد تا رسیدن به بلوغ تقریباً 100 روز است. اگر چه این مدت بستگی به عواملی مانند دما، میزان دسترسی به منابع غذایی و صدمات احتمالی نیز دارد. سوسک های ماده آلمانی هر 3 الی 4 هفته یک کپسول تخم مرغی تولید می کنند. این تخم‌ های بیضی شکل حاوی 25 تا 45 تخم است که بزرگترین کپسول در بین همه گونه‌های سوسک است.

سوسک ماده کپسول تخم را تا زمانی که آماده تخم ریزی شود با خود حمل می کند و با این کار زنده ماندن پوره سوسک های آلمانی را بیشتر میکند. هجوم سوسک های کابینتی ( آلمانی ) سریعتر از گونه های دیگر ایجاد می شود. نوزادان (پوره ها) در کمتر از 36 روز قادر به جفت گیری و تولید مثل خواهند بود و در نهایت ترکیبی از این صفات چیزی را تولید می کند که حشره شناسان آن را «پتانسیل تولید مثلی بالا» می نامند.

 

همچنین بخوانید : سوسک ریز چیست ؟ سمپاشی سوسک ریز + ۴ راهکار

 

طول عمر سوسک های کابینتی چقدر است ؟

سوسک های کابینتی ( آلمانی ) معمولاً پس از رسیدن به بلوغ بین پنج تا هفت ماه زندگی می کنند. آنها به سرعت با تغییرات محیطی سازگار می شوند و برای زنده ماندن تکامل می یابند. سوسک‌ های آلمانی حتی می‌توانند انسان‌ها را در مواقعی که به دنبال غذا می‌گردند گاز بگیرند و گاهی باعث واکنش‌های آلرژیک شوند.

 

سوسک کابینت از کجا میاد

این سوسک ها به زندگی در مناطق گرم و با دسترسی آسان به رطوبت و غذا تمایل زیادی دارند و به همین دلیل، آنها دوست دارند تا حد امکان به جمعیت انسانی و منابع غذایی آنها نزدیک شوند و باقیمانده غذا ( و تقریباً هر چیز دیگری را که پیدا کنند ) بخورند. اگر میخواهید بدانید که سوسک کابینت از کجا می آید در ادامه علت هایی که باعث ورود این سوسک به خانه ها می‌شود را آورده ایم.

علل ورود سوسک کابینت به خانه و آشپزخانه ها

  • شکاف‌، سوراخ یا درزهای کوچک در دیوار، کف، سقف، لوله‌ های فاضلاب و…
  • درب و پنجره‌ های باز
  • راه رو ها، هواکش های تهویه
  • تاسیسات برق و آب مانند مسیر سیم‌ ها و لوله‌ ها
  • همراه با وسایل آلوده مانند جعبه‌های مواد غذایی، مبلمان دست دوم و حتی لباس‌ هایتان
  • همسایگان شما در آپارتمان یا خانه‌های مجاور که سوسک دارند

توجه داشته باشید تخم سوسک‌ ها نیز می‌توانند به همراه وسایل آلوده منتقل شوند و به محض رسیدن به محیط مناسب، از تخم خارج شده و رشد کنند.

 

اهمیت از بین بردن سوسک کابینت

سوسک های آلمانی می توانند 33 نوع باکتری را پخش کنند. برخی از این باکتری ها در صورتی که به تعداد کافی وارد غذای شما شوند ممکن است باعث مسمومیت غذایی شوند. آنها همچنین ممکن است باعث واکنش های آلرژیک یا حملات آسم در افراد حساس شوند، بنابراین از بین بردن سوسک کابینت حائز اهمیت است.

گذشته از مسائل بهداشتی، هجوم سوسک ها نیز ناخوشایند است. پیدا کردن و دیدن یک سوسک زنده یا مرده می تواند منزجر کننده باشد.

 

از بین بردن سوسک کابینت با اقدامات پیشگیرانه

قبل از اینکه به روش های مختلف طبیعی و شیمیایی از بین بردن سوسک کابینت بپردازیم بهتر است در رابطه با اقدامات عمومی و پیشگیرانه ای که در این زمینه وجود دارد بیشتر بدانیم. انجام این اقدامات به از بین بردن سوسک کابینت در هر مرحله ای کمک شایانی خواهد کرد.

بعد از صرف وعده های غذایی خرده های باقی مانده را جمع کنید و سریع ظروف را بشویید تا سوسک ها چیزی برای خوردن نداشته باشند. اگر یک حیوان خانگی دارید این موضوع در این باره هم صدق میکند زیرا  زیرا این گونه از سوسک ها به سمت هر منبع غذایی انسانی و حیوانی جذب می شود.

همچنین ضایعات یا فضولات حیوانات خانگی خود را به سرعت تمیز کنید. پدهای استفاده شده سگ، روزنامه یا خاک گربه را بعد از استفاده، دور بریزید.

سوسک کابینتی ( آلمانی ) به مناطقی که در نزدیکی منبع آب هستند جذب می‌شود. این سوسک های آلمانی  نمی توانند بیش از چند روز بدون آب زندگی کنند، بنابراین اگر آب را از سر سفرۀ این سوسک ها بردارید و مهمان نوازی نکنید، مجبور به ترک خانه و آشپزخانۀ شما خواهند شد و باید مناطق دیگری را برای هجوم خود پیدا کنند.

برای از بین بردن سوسک کابینت همواره نواحی مرطوب را پاک کنید و آب ساکن سینک، ماشین ظرفشویی و… را تخلیه کنید. همچنین، مرتباً سینک یا یخچال خود را برای نشتی احتمالی چک کنید.

به جای انتظار برای روز و ساعتی خاص برای بیرون بردن زباله ها، زباله های خود را مرتبا بیرون ببرید و از نگهداری آنها طولانی مدت در سطل زباله خودداری کنید. کیسه‌های زباله سوسک‌ های آلمانی را تشویق می‌کند تا برای یافتن غذایی که دور انداخته‌ شده شروع به حرکت کنند. همچنین از یک سطل زباله درب دار در آشپزخانه خود استفاده کنید تا دسترسی به  غذا را برای این آفات سخت تر کنید.

برخی از بوهای خاص نیز این آفات را از خود دور می کند و این سوسک های کابینتی به طرز شگفت آوری منتقد برخی از عطرها هستند. از جمله بوهای طبیعی میتوان به بوی برخی از مرکبات مثل لیمو اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که این امر کاربردی برای از بین بردن سوسک کابینت نخواهد داشت اما می تواند سوسک ها را تشویق کند تا به دنبال مسکن دیگری باشند.

از آنجا که سوسک های آلمانی می توانند از طریق شکاف های کوچک وارد خانه شما شوند، این موارد را در داخل و خارج خانه خود تعمیر کنید. سوسک های آلمانی معمولاً در این درزهای تنگ پنهان می شوند و لانه می کنند. بنابرین قبل از هجوم آنها، این موارد را بررسی و تعمیر کنید تا جایی برای پنهان شدن نداشته باشند.

 

سوسک های کابینت ( آلمانی ) معمولاً در شب دیده می شوند، اما اگر در طول روز در آشپزخانه یا کابینت های خود یک سوسک آلمانی مشاهده کردید، احتمالاً شما با یک مشکل عمده در برابر هجوم سوسک‌ های آلمانی مواجه هستید

 

روش های از بین بردن سوسک کابینت

تا به اینجا این آفت را شناختید و اهمیت از بین بردن آن را نیز گفتیم، در ادامه به معرفی و بررسی روش های طبیعی ( خانگی ) و شیمیایی ( سمپاشی ) برای از بین بردن سوسک کابینت ( سوسک آلمانی ) از خانه یا جاهای دیگر را آورده ایم.

روش های طبیعی برای از بین بردن سوسک کابینت

متاسفانه سوسک های آلمانی به طرز شگفت آوری قوی هستند. اسکلت بیرونی سخت آنها می تواند در برابر ضربات سخت مقاومت کند، بنابراین با پا گذاشتن روی آنها نمی توان برای همیشه از شر سوسک های کابینتی ( آلمانی ) خلاص شد ! در ادامه روش های طبیعی موثر تری را برای از بین بردن سوسک کابینت به شما یاد خواهیم داد !

رعایت نظافت و بهداشت

پیشگیری اغلب بهترین روش برای از بین بردن سوسک کابینت ( سوسک آلمانی ) است. مؤثرترین رویکرد از طریق اجرای تکنیک‌ های بهداشتی شروع می‌شود و این روش برای ” از بین بردن سوسک ” باید پایه و اساس هر طرح درمانی دیگری باشد.

  • سوسک های کابینتی در کابینت های کثیف و به هم ریخته بیشتر رشد می کنند، بنابراین تمیز و مرتب نگه داشتن کابینت ها، اُپن آشپزخانه و… برای کمک به از بین بردن سوسک کابینت بسیار مهم است. ادویه جات ، حبوبات و دیگر مواد غذایی را در ظروف در بسته و سپس در کابینت قرار دهید.
  • ترک ها و شکاف های کابینت، دیوار، قرنیزها، پشت لوازم خانگی، لوله ها و غیره را با استفاده از درزگیر یا فوم منبسط شونده ببندید. این کار از ورود سوسک ها به مناطق پنهان و لانه گزینی آنها جلوگیری می کند.
  • با پاک کردن مرتب میز ناهار خوری، اپن و … آشپزخانه را تمیز و مرتب نگه دارید. ظروف را به جای اینکه یک شب در سینک ظرفشویی رها کنید، سریعا بشویید.
  • همواره و به صورت دوره ای یک نظافت کامل و دقیق در زیر، پشت و داخل لوازم خانگی، کابینت ها و… انجام دهید.

 

جوش شیرین

یکی از گزینه های طبیعی که در بیشتر خانه ها یافت می شود، جوش شیرین است. مقداری شکر به جوش شیرین اضافه کنید تا سوسک ها را برای تغذیه از آن ترغیب کنید. سپس می توانید این مخلوط را در یک کاسه یا بشقاب کوچک بگذارید و بر روی میز شام سوسک ها بزارید.

از بردن سوسک کابینت با جوش شیرین

این روش مطمئناً سوسک‌هایی را که مستقیماً آن را مصرف می‌کنند، می‌کشد، اما تأثیری بر کلنی بزرگ‌ تر مخفی‌ شده نخواهد داشت. بنابراین اگر تصور میکنید با تعداد کمی از این آفت مواجه هستید این روش را برای از بین بردن سوسک کابینت امتحان کنید

 

اسید بوریک ( Boric Acid )

این پودر سفید ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما یک قاتل سوسک کابینت ایمن و موثر است! اسید بوریک سوسک ها را با مشکل با کم آبی مواجه ساخته و پوست اندازی این حشرات را مختل می کند و در نهایت منجر به مرگ آنها می شود.

 اسید بوریک برای از بین بردن سوسک کابینتی

اسید بوریک را در مناطقی که سوسک‌ های کابینتی را دیده‌اید و در ترک، درز و شکاف های کابینت و دیوارهای آشپزخانه پاشیده و یا با یک برس بمالید و اجازه دهید طبیعت کار خود را انجام دهد. در مورد اسید بوریک احتیاط لازم است زیرا مانند هر ماده شیمیایی دیگری باید از حیوانات خانگی و کودکان دور نگه داشته شود.

 

خاک دیاتومه

این خاک طبیعی و فسیل شده مانند کریپتونایت ” ماده‌ای خیالی با رنگ‌ها و اثرات مختلف ! ” برای سوسک ها است:) خاک دیاتومه برای انسان ها و حیوانات خانگی بی خطر است اما این خاک بسیار موثر و غیر سمی به طور سایشی لایه بیرونی مومی سوسک ها را خشک و تخریب می کند.

خاک دیاتومه برای از بین بردن سوسک کابینت

برای از بین بردن سوسک کابینت آن را در امتداد مسیر تردد این سوسک ها و در ترک، درز و شکاف های اطراف بپاشید. شکاف ها را با لایه نازکی از خاک دیاتومه پر کنید و ناپدید شدن سوسک ها را تماشا کنید. از دیگر مزایای خاک دیاتومه این است که استفاده از آن در اطراف مناطق آماده سازی غذا بی خطر است.

 

روغن های طبیعی

روغن نعناع، ​​اسطو خودوس و اکالیپتوس همگی می توانند از هجوم سوسک های کابینتی جلوگیری کنند. چند قطره از این روغن ها را با آب مخلوط کنید و آن را در مناطقی که سوسک ها تردد دارند اسپری کنید.

روغن گیاهی برای از بین بردن سوسک کابینتی

تله سوسک کابینتی

از تله‌ سوسک برای از بین بردن سوسک کابینت در کابینت ها استفاده کنید. این تله ها در انواع سمی و غیر سمی موجود هستند و استفاده از آنها هم آسان است. این تله‌ ها حاوی ماده‌ ای چسبنده هستند که سوسک‌ ها را به داخل خود می‌کشاند و سپس آنها را در تله گیر می اندازد.

تله چسبی برای از بین بردن سوسک کابینتی

از تله‌های چسبنده در مناطقی که سوسک‌ها را دیده‌اید، مانند زیر لوازم خانگی، پشت مبلمان و غیره هم می توانید استفاده کنید و به خاطر داشته باشید تا تله ها را به طور منظم بررسی و تعویض کنید.

 

روش های شیمیایی برای از بین بردن سوسک کابینت

جالب است بدانید سوسک های کابینتی به سرعت توانایی سازگار شدن با آفت کش های قوی را دارند و گاها از بین بردن آنها با مواد شیمیایی معمولی سخت تر می شود. در هر صورت زمانی که مواد و روش های طبیعی برای از بین بردن سوسک کابینت کافی نباشد متخصصان استفادۀ هدفمند از اسپری‌ های حشره‌ کش یا طعمه‌های شیمیایی را برای آلودگی‌ های سنگین به عنوان یک روش تکمیلی توصیه می‌کنند که در ادامه به معرفی و شرح آنها پرداخته ایم.

 

حشره کش حاوی پیرتروئید

حشره‌ کش های حاوی پیرتروئیدها را می‌توان در مقادیر کم توسط یک متخصص استفاده کرد، مخصوصاً در جاهایی که سوسک‌ ها پنهان می‌شوند، تردد دارند و تولید مثل می‌کنند. با این حال، پیرتروئیدها می توانند به سایر حشرات مفید آسیب برسانند، بنابراین روش های غیر سمی زمانی که موثر باشند، ترجیح داده می شوند.

حشره کش حاوی پیرتروئید برای از بین بردن سوسک کابینت

طعمه های حاوی IGR

طعمه های حاوی IGR در قالب انواع ژل و به صورت مایع موجود است که دارای مواد جذب کننده ای هستند که سوسک ها را از مخفیگاهشان بیرون کشیده و وقتی سوسک ها طعمه را مصرف می کنند باعث از بین رفتن آنها خواهد شد.

البته در نظر داشته باشید طعمه های حاوی IGR از گروه حشره کش های شبه هورمون جوانی هستند و عملکرد اصلی آنها مانع شدن از تبدیل لارو به شفیره و حشره کامل است و بر روی سوسک های بالغ تاثیر نخواهد داشت.

در صورتی که قصد استفاده از این روش را دارید میبایست طعمه ها را در سر تا سر آشپزخانه و به ویژه در کابینت زیر سینک و نزدیک لوله ها  قرار دهید.

سمپاشی برای از بین بردن سوسک کابینتی

سمپاشی یکی از روش‌های مؤثر برای از بین بردن سوسک کابینت است، اما باید به درستی و به شکل اصولی انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. در این صورت سمپاشی برای از بین بردن سوسک کابینتی مزایای متعددی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

1. اثرگذاری سریع و ماندگار : شرکت های سمپاشی از سموم قوی و با کیفیت و همچنین تجهیزات مدرن برای سمپاشی استفاده می کنند که این امر به از بین رفتن سریع و کامل سوسک کابینتی کمک می کند. همچنین متخصصان سمپاشی با تجربه و دانش خود، سم را در مکان های مناسب و به مقدار لازم سمپاشی می کنند تا از بین رفتن سوسک کابینتی و تخم هایشان تضمین شود.

 

در همین رابطه به یک نمونه سمپاشی سوسک کابینت که توسط شرکت سمپاشی معجزه انجام شده است نگاه کنید

Arrows 3 pointing down arrow down animated

 

 

2. امنیت و سلامت: متخصصان سمپاشی از سموم کم خطر و باکیفیت بالا استفاده می کنند که برای انسان و حیوانات خانگی مضر نیستند. آنها همچنین موظف هستند از سموم دارای مجوز وزارت بهداشت استفاده کنند و سمپاشی را طبق استانداردهای مربوطه انجام دهند.

3. آرامش خاطر: از بین بردن سوسک کابینت با روش های خانگی می تواند دشوار و زمان بر باشد و ممکن است کاملا موثر نباشد. با سپردن سمپاشی به شرکت های سمپاشی، می توانید از شر سوسک ها خلاص شوید و با خیال راحت در خانه خود زندگی کنید.

4. صرفه جویی در وقت و هزینه: ممکن است شما وقت و یا تخصص کافی برای سمپاشی و از بین بردن سوسک کابینت را با روش های خانگی نداشته باشید. بنابراین سمپاشی توسط شرکت های سمپاشی در نهایت مقرون به صرفه تر است زیرا از صرف هزینه های اضافی برای خرید سموم و تجهیزات، از اتلاف وقت شما جلوگیری می کند.

 

 

انتخاب شرکت سمپاشی برای از بین بردن سوسک کابینت

  • برای انتخاب یک شرکت سمپاشی مناسب، باید به نکاتی مانند سابقه کار، مجوزهای قانونی، سموم مورد استفاده، قیمت و نظرات مشتریان توجه کنید.
  • همچنین می توانید از دوستان و آشنایانتان که تجربه سمپاشی توسط شرکت های مختلف را دارند، پرس و جو کنید.

در نهایت، سمپاشی سوسک کابینتی یک راه حل سریع، موثر و امن برای از بین بردن سوسک ها و جلوگیری از بازگشت آنها است.

 

نتیجه گیری

برای از بین بردن سوسک های کابینت ( آلمانی ) میتوان از انواع روش های طبیعی و  شیمیایی و حتی فیزیکی مثل طعمه گذاری و تله ها استفاده کرد. در حالی که این روش ها می توانند موثر باشند، اما با اشکالاتی نیز همراه هستند. حشره کش های شیمیایی می توانند به محیط زیست، حیوانات خانگی و انسان ها آسیب برسانند و اگر به دنبال راه حلی سازگار با محیط زیست هستید، ممکن است بهترین انتخاب نباشند. طعمه گذاری و استفاده از تله ها نیز در حالی که مخاطرات کمتری دارند، تنها گاهی ممکن است راه حل خوبی را برای مشکل سوسک های کابینتی ارائه دهند.

به عنوان یک شرکت متخصص در زمینه سمپاشی ، همواره توصیه می‌کنیم که در صورت مشاهده سوسک کابینت، از خدمات حرفه‌ای سمپاشی برای از بین بردن و ریشه‌ کن کردن کامل سوسک کابینتی استفاده کنید. با این حال، روش‌های ارائه شده در این مطلب برای از بین بردن سوسک کابینتی به عنوان راهکارهای موقت یا مکمل سمپاشی، در کنترل جمعیت این حشرات موثر خواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با کارشناس