علائم ساس در منزل چیست؟

علائم ساس در منزل

ساس حشره ای کوچک و خون‌آشام است که می‌تواند زندگی شما را در خانه مختل کند. نیش‌ ساس می‌تواند باعث خارش، قرمزی و تورم شود. شناسایی و تشخیص علائم ساس در منزل در مراحل اولیه بسیار مهم است، زیرا این کار به شما کمک می‌کند تا از گسترش آنها جلوگیری کنید و بتوانید به سرعت آنها را از بین ببرید.

دو گونه ساس وجود دارد که از خون انسان تغذیه می کنند. ساس‌های معمولی خانگی یا تختخوابی (Bed Bug) که با نام علمی Cimex Lectularius شناخته شده‌اند و ساس های گرمسیری که با نام عملی Cimex Hemipterus شناخته می شوند. آنها از 3500 سال پیش در مقبره‌های مصر باستان پیدا شده‌اند و در طی میلیون‌ها سال تکامل یافته‌اند و برخی از آنها یاد گرفته‌اند که با محیط انسانی سازگار شوند.

ساس های معمولی خانگی یا تختخوابی تقریباً در هر جایی که میزبان آنها می تواند زندگی کند یافت می شوند. همچنین ساس های گرمسیری در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می شوند

شکل ساس معمولی و ساس گرمسیری

ساس ها از خون انسان ها یا دیگر جانوارن خون گرم تغذیه می‌کنند و البته انسان ها میزبان ارجح برای این دو گونه اصلی هستند

 

  • همچنین می‌توانید برای شناخت بیشتر حشرۀ ساس این مطلب را بخوانید

 

علت به وجود آمدن ساس در خانه چیست ؟

ساس به دلایل مختلفی به خانه شما راه پیدا میکند. قبل از شناخت علائم ساس در منزل، بیائید تا ببینیم اصلا علت دیده شدن و به وجود آمدن ساس در خانه چیست؟ بسیاری بر این باورند که آلودگی ساس ناشی از کثیفی است، اما این یک تصور اشتباه است!

به هم ریختگی و شلوغی ساس ها را به سمت خود نمی کشد، اما کمک می کند تا مدت طولانی تری شناسایی نشوند. این موضوع این باور را به وجود آورده است که ساس ها به مکان های کثیف کشیده می شوند، اما کثیفی و بهم ریختگی عامل اصلی ایجاد ساس نیست. این حشرات می توانند در تمیزترین محیط ها نیز زندگی کنند و تا زمانی که به منبع غذایی خود دسترسی داشته باشند حضور داشته باشند و تولید مثل کنند. بنابراین، چه چیزی باعث به وجود آمدن ساس می شود؟

 بارزترین علت به وجود آمدن ساس، عدم آگاهی است. هر چه بیشتر در مورد ساس ها و علل پیدایش این حشرات بدانید، موفقیت بیشتری در دور نگه داشتن آنها از منزل یا محل کار خود خواهید داشت.

ساس از کجا میاد ؟!

ساس ها با انسان ها زندگی می کنند و آنها را می توان در سراسر جهان در کنار طعمه های خود یافت. در حالی که اغلب تصور می شود که آنها فقط از مکان هایی مانند هتل ها و… منتقل میشوند، باید به اطلاع برسانیم که لیست مکان هایی که ساس ها پیدا شده اند بسیار گسترده تر است !

  • اتوبوس، قطار، هواپیما، کشتی های مسافرتی و تاکسی
  • ساختمان های اداری
  • سالن های سینما و تئاتر
  • مهد کودک، مدارس و دانشگاه ها
  • ایستگاه آتش نشانی
  • خانه های سالمندان
  • ایستگاه های پلیس
  • کتابخانه ها
  • خانه یک دوست
  • خانه یکی از اعضای خانواده
  • محل کار شما

بله! همانطور که مشاهده میکنید ساس ها از مکان های زیادی میتوانند منتقل شده و بیایند. علت این امر این است که ساس ها اصطلاحاً جزء حشرات سوارکار هستند. این خاصیت به ساس ها این امکان را میدهد تا بتوانند در هر مکانی و هر زمانی، سوار بر لباس ها، کیف، چمدان یا هر نوع وسایل و اسباب و اثاثیه دیگر شده و توسط اشخاص جا به جا و منتقل شوند.

پس طبیعتا با وجود ساس‌ها در اماکن مختلف، فقط علائم ساس در منزل وجود ندارد، اما با توجه به حساسیت این موضوع ما در این مطلب به طور مشخص به بررسی و تشخیص علائم ساس در منزل پرداخته‌ایم و لازم به ذکر نیست که این علائم فارق از مکان، به هر حال مربوط به ساس است و با مشاهدۀ آنها در سایر اماکن نیز می‌توان پی به وجود ساس برد.

 

علائم ساس در منزل

بارزترین نشانه و یکی از اولین علائم ساس در منزل این است که مردم از گزش هایی که در هنگام خواب برایشان اتفاق افتاده است شکایت دارند. اگر این اتفاق افتاد، اتاق خواب ها را از نظر وجود ساس و علائم فعالیت ساس بررسی کنید. به دقت به ملحفه‌ها، درز تشک‌ و تختخواب برای یافتن ساس یا تخم‌ آنها نگاه کنید. تخم ساس بیشتر شبیه دانه های خشخاش ریز و کم رنگ است.

عکس علائم ساس در تشک

عکس تخم ساس
عکس تخم ساس

همچنین ساس‌ها ممکن است در زیر قسمت‌های شل شدۀ کاغذ دیواری در نزدیکی تخت‌خواب، گوشه‌های میز، کمدها و کشوها نیز مخفی شوند. حتی خانه های خالی و به ظاهر تمیز ممکن است تا ساس در آنها وجود داشته باشد.

ساس‌ها می توانند بیش از دو ماه بدون غذا زنده بمانند. همچنین اعتقاد بر این است که آنها می توانند از طریق حفره ها و سوراخ های دیوار و مسیر عبور سیم ها و لوله نیز از آپارتمانی به آپارتمان دیگر حرکت کنند.

 

شایع‌ترین علائم ساس در منزل

یک راه دقیق تر برای شناسایی هجوم احتمالی، جستجوی علائم ساس در منزل ( علائم فیزیکی ) است. هنگام تمیز کردن، تعویض رختخواب و… به موارد زیر توجه کنید:

اول : مشاهده ساس

ساس ها به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز و به اندازه یک هسته سیب هستند. آنها را می‌توان در درزها و شکاف‌های تختخواب، تشک، مبلمان، پشت کاغذ دیواری، لبه قاب های درب و پنجره‌ها، پریزهای برق، ریشه های فرش، پرده و… پیدا کرد.

  • همچنین توجه داشته باشد : ساس های مرده، مدفوع، تخم ساس و یا پوستۀ آنها نیز ممکن است در این مکان‌ها دیده شوند.

 

شکل ساس خانگی در ریشه فرش

 

دوم : جای نیش ساس

ساس ها معمولاً شب‌ها و زمانی که شما در خواب هستید، شما را نیش می‌زنند. نیش آنها می‌تواند باعث خارش، قرمزی و تورم شود. جای نیش ساس ها به صورت خطی یا خوشه‌ای ظاهر می‌شوند.

جای نیش ساس قرمز و متورم mojezee.com

 

سوم : لکه‌های خون

ساس ها هنگامی که له می‌شوند یا بعد از نیش زدن، لکه‌های خون قهوه‌ای یا مایل به قرمز را روی ملحفه‌، تشک و لباس‌ها از خود به جای می‌گذارند. بنابراین در صورت مشاهده این لکه ها ممکن است منزل شما به ساس آلوده باشد. همچنین مدفوع ساس دارای خون است و لکه هایی که توسط مدفوع ایجاد می شوند ممکن است رنگ قهوه ای تیره یا قرمز در اطراف خود داشته باشند.

چهارم : مدفوع ساس

مدفوع ساس به صورت لکه‌های کوچک و تیره رنگ ( قهوه‌ای روشن یا سیاه ) دیده می‌شود. این حشرات مدفوع خود را در همه جا و در مقادیر زیاد رها می کنند. هنگامی که این حشرات به تشک حمله می کنند، تکه های سیاه مدفوع در گوشه ها یا در امتداد درزهای تشک دیده می شود .

اگر مبلمان شما آلوده شده باشد، بقایای سیاهی را می توان در زیر، روی دوخت ها و در چین ها یافت کرد. مدفوع ساس چسبناک است. به همین دلیل، اغلب آنها را می توان به صورت لکه های ریز چسبیده به چوب، پارچه، فرش یا دیوارها دید.

تصویری از علائم مدفوع ساس در زیر مبل

 

پنجم : بوی نامطبوع

ساس ها بوی زننده‌ای شبیه به بادام تلخ یا احشاء حیوانات را از خود متصاعد می‌کنند.این بو معمولاً زمانی که تعداد ساس ها زیاد باشد، قابل توجه است.

 

ششم : بقایای ساس ها

ساس قبل از رسیدن به بزرگسالی پنج مرحله رشد را پشت سر می گذارد. با عبور از یک سن به سن دیگر، کوتیکول ( پوستک ) خود را می ریزند. این پوسته های ریخته‌شده، که به آنها روکش نیز گفته می‌شود، می‌توانند روی زمین، روی ملحفه‌ها و… دیده شود.

 

هفتم : خارش و بی‌خوابی

خارش و بیخوابی یکی دیگر از علائم ساس در منزل است. نیش ساس ها می‌تواند باعث خارش شدید و بی‌خوابی شود. اگر شب‌ها به طور مکرر از خارش بیدار می‌شوید، ممکن است ساس در خانه شما وجود داشته باشد.

خارش و بیخوابی ناشی از ساس

علائم ساس را چگونه پیدا کنیم

ساس‌ها بنا بر شکل و فیزیک کوچک و صاف خود می‌توانند تقریباً در هر شکاف یا درزی مخفی شوند. بنابراین شاید از خود سوال کنید با این حساب چگونه ساس را پیدا کنیم؟ ساس ها اغلب در امتداد درزهای تشک، بین اتصالات چارچوب تخت و مبلمان، یا در شکاف های درون دیوارها و قرنیزها پنهان می شوند.

اگر به وجود ساس در خانه خود مشکوک هستید، باید موارد زیر را به دقت برای یافتن علائمی که به شما گفتیم بررسی کنید:

  • تخت خواب – شامل : بالش، ملحفه، درز تشک، چارچوب تخت، و فنر بندی ها
  • کنار تخت – شامل : میزهای خواب، کمد، فرش، و جعبه های نگهداری
  • مبلمان – شامل : کاناپه و کوسن ها، قفسه کتاب ها، میز، صندلی، فرش
  • دیوارها – کاغذ دیواری، قرنیزها، قاب پنجره ها و درها، پرده ها، قاب عکس و پوسترها، پریزهای برق

نحوۀ انجام بازرسی علائم ساس در منزل

شما می توانید با یک چراغ قوه و یک کارت نازک و سفت و سخت (مثلاً کارت ویزیت، یا کارت اعتباری قدیمی) یک بازرسی ساده در خانه انجام دهید و به دنبال علائم ساس در منزل خود بگردید. همچنین یک جاروبرقی با سری مخصوص درزها برای مکیدن ساس‌هایی که ممکن است پیدا کنید، و یک بطری اسپری کوچک ایزوپروپیل الکل برای ضدعفونی کردن مناطق آلوده آماده داشته باشید.

پیدا کردن علائم ساس

  • بالش ها و ملحفه های تخت را از نظر آثار مدفوع یا لکه خون بررسی کنید.
  • ملحفه‌های تخت را بردارید و لبه‌ها و درزهای تشک خود را به دقت بررسی کنید و به دنبال ساس‌ها، پوسته‌ها، آثار مدفوع و تخم‌ها بگردید. تشک خود را به دقت برگردانید و زیر آن را نیز بررسی کنید.
  • تشک را از روی تخت بردارید و از یک چراغ قوه برای جستجو در گوشه و کنار تخت و تخت خواب خود استفاده کنید. اگر تخت شما با دیواری تماس دارد، آن را چند سانتیمتر بیرون بکشید تا پشت سر  تاج تخت را نیز چک کنید.
  • یک کارت ویزیت یا کارت اعتباری را در امتداد شکاف‌ها برده و همراه با لغزش حرکت دهید تا ساس‌ها یا دیگر بقایای آنها را از شکاف ها خارج کنید.
  • همین کار را برای بازرسی کمدها، میز و سایر مبلمان چوبی انجام دهید. به جای سوراخ های پیچ ها نیز توجه کنید که یکی دیگر از مکان های مخفی رایج است.
  • کاناپه ها و مبلمان روکش شده را بررسی کنید. روکش های کوسن را بردارید و شکاف ها را بررسی کنید. مبلمان را از دیوارها دور کنید تا پشت مبل و قرنیزها را هم بررسی کنید.

 

هنوز مطمئن نیستید که ساس دارید؟

اگر با خواندن این مطلب و بررسی علائم ساس، هنوز هم مطمئن نیستید که در منزل شما ساس وجود دارد یا خیر، ما در شرکت سمپاشی معجزه ، پیشنهاد میکنیم تا از خدمات رایگان شناسایی آفات توسط ما استفاده کنید.

اگر علائم احتمالی ساس را در منزل خود پیدا کرده‌اید، شما می‌توانید از طریق واتساپ یک عکس یا ویدیو از علائمی که مشاهده کرده اید برای ما ارسال کنید تا کارشناسان ما، مورد را برای شما شناسایی کنند. همچنین به هر سؤالی که دارید پاسخ می‌دهیم و توصیه‌هایی برای مراحل بعدی برایتان خواهیم داشت.

 

📱👇شمارۀ واتساپ جهت ارسال عکس برای کارشناس شرکت سمپاشی معجزه

09127163007

📷 👇 اتصال خودکار به واتساپ کارشناس شرکت سمپاشی معجزه ( ویژۀ موبایل )

جهت ارسال عکس از طریق واتساپ کلیک کنید

 

نتیجه گیری

مشاهده علائم ساس در منزل یک موقعیت استرس زا برای هر کسی است که باید با آن کنار بیاید. خوشبختانه، تشخیص زود هنگام علائم می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینۀ شما برای از بین بردن ساس شود. اگر هر یک از این علائم ذکر شده را در خانه خود مشاهده کردید، پیشنهاد میکنیم بلافاصله برای از بین بردن ساس ها اقدام کنید. روش های مختلفی برای نابودی و ریشه‌کنی ساس ها از جمله سمپاشی ساس با استفاده از سموم شیمیایی و یا در صورتی که میزان آلودگی شدید نباشد استفاده از روش‌های طبیعی و خانگی برای از بین بردن ساس ها را نیز می‌توانید امتحان کنید.

در پایان لازم به ذکر است برای انتخاب بهترین روش مبارزه با ساس ها، با یک شرکت سمپاشی معتبر و یا متخصص کنترل آفات مشورت کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با کارشناس