حشره مایت چیست؟

حشره مایت آفتی بسیار کوچک است که با چشم غیر مسلح به سختی قابل مشاهده می‌باشد. مایت‌ می‌تواند باعث ایجاد آلرژی و مشکلات تنفسی مانند آسم، رینیت آلرژیک و درماتیت آتوپیک شود. از این رو از بین بردن مایت ( هیره ) و خصوصا گونه خانگی آن که به مایت گردو غبار شهرت دارد جهت بالا بردن کیفیت زندگی در خانه و پیشگیری از ابتلا به حساسیت‌های ذکر شده مهم است.

ما در این مطلب از دانشنامه شرکت سمپاشی معجزه به بررسی و شناخت دقیق‌تر از این آفت، علائم وجود مایت در خانه و از بین بردن مایت (هیره) توسط روش‌های طبیعی، شیمیایی و سمپاشی مایت خواهیم پرداخت.

 

حشره مایت چیست؟ هیره چیست؟

حشره مایت یا هیره ( به انگلیسی : Mite ) حشره‌ای از از شاخۀ بندپایان و در واقع از ردهٔ عنکبوتیان است. مایت‌ به همراه کنه‌ به زیر ردهٔ کنه‌ها (Acarina) تعلق دارند و همانطور که ذکر شد این حشرات با چشم غیر مسلح به سختی قابل مشاهده هستند.

تصویری از یک مایت در زیر میکروسکوپ

تصویری از یک مایت در زیر میکروسکوپ

  • همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، مایت‌ها دارای هشت پا و بدنی بیضی شکل هستند. اندازه آن‌ها بسیار کوچک بوده و معمولاً کمتر از 0.5 میلی‌متر است.

 

تغذیۀ حشره مایت چیست؟

برخی از مایت ها شکارچی هستند و از دیگر مایت ها تغذیه می کنند. برخی دیگر از مواد پوسیده تغذیه می کنند. همچنین گونه‌هایی مانند مایت شبدر و مایت عنکبوتی از گیاهان تغذیه می کنند و می توانند به آفات کشاورزی تبدیل شوند.

مایت‌های خانگی ( مایت گرد و غبار ) از مواد آلی موجود در گرد و خاک خانه مانند: پوست و سلول‌های مُردۀ انسان یا حیوانات خانگی و یا از ذرات ریز مواد غذایی که در سطح خانه پخش شده است  تغذیه می‌کنند.

 

چرخه زندگی مایت چگونه است

این عنکبوتیان از تخم شروع می شوند، در مراحل لاروی و شفیرگی قبل از بلوغ کامل رشد می کنند و طول عمر این حشرات به طور متوسط 85 روز است. آنها می توانند در خشکی و آب زنده بمانند. اگرچه بیشتر مایت ها برای حیوانات مضر نیستند، اما برخی از گونه‌ها طبیعت انگلی دارند.

تصویری از چرخه زندگی حشره مایت

 

عکس مایت (هیره) – عکس انواع مایت ها

اگر حشره مایت را در رده‌بندی عنکبوتیان و زیرردۀ کنه ها بدانیم جالب است بدانید که هزاران گونه از این حشرات وجود دارد که طول اکثر آنها کمتر از 1 میلی متر است و طبیعتا در این مطلب امکان نمایش عکس همه آنها نیست:) اما برای شناخت بیشتر شما با این حشره ما عکس چند گونه متداول از مایت را که ممکن است با آنها برخورد کنید تهیه کرده‌ایم که در ادامه میتوانید این تصاویر را مشاهده کنید.

 

عکس مایت گردو غبار ( مایت خانگی )

👇

عکس مایت گرد و غبار

 

عکس مایت پرندگان

عکس مایت پرندگان

 

عکس مایت شبدر

عکس مایت شبدر

 

عکس مایت قرمز جنوبی

👇

عکس مایت قرمز

 

خطرات حشره مایت چیست؟

افرادی که در معرض این آفت قرار بگیرند ممکن است به پوست و مدفوع مایت ها حساسیت داشته باشند و واکنش هایی نشان دهند. این واکنش‌ها یک نوع واکنش راش ( ضایعۀ پوستی ) نیست، بلکه یک انقباض تنفسی و یک علامت رایج آسم هستند. خارش و آبریزش چشم نیز ممکن است از جملۀ علائم باشد. تقریباً 50 تا 80 درصد از مبتلایان به آسم ممکن است علائم ناشی از مایت را تجربه کنند.

 

علائم وجود مایت در خانه چیست

شایع‌ترین علامت وجود مایت در خانه، بروز علائم آلرژی مانند عطسه، آبریزش بینی، خارش چشم، سرفه، تنگی نفس و در موارد شدیدتر، تشدید آسم است. فضولات مایت‌ها حاوی پروتئین‌هایی است که می‌تواند باعث واکنش آلرژیک در افراد حساس شود.

علائم مایت در خانه و پیدا کردن حشره مایت

در کجاهای خانه باید به دنبال مایت‌ بود

حشره مایت (هیره) معمولا در مکان‌هایی که بیشترین تجمع پوست مُردۀ انسان یافت میشود یافت می‌شوند. برخی از این محل‌ها که در منزل است ادامه آمده است :

  • بالش و تشک‌‌ها
  • پتو
  • ملحفه‌ها
  • فرش‌ و موکت
  • مبلمان
  • پرده‌ها

 

چگونه از شر مایت خلاص شویم

برای از بین بردن مایت، توصیه می کنیم تا با یک شرکت سمپاشی و کنترل آفات تماس گرفته و اقدام کنید. بعید است که خوددرمانی در آلودگی به حشره مایت خصوصا در مواردی که هجوم این حشره شدید باشد موفقیت آمیز باشد.

اگر تجربه و دانش دقیق از حشره مایت وجود نداشته باشد، کنترل و درمان این آفت ناموفق خواهد شد. یک متخصص آموزش دیده و فنی به طیف وسیعی از محصولات و تجهیزات حرفه ای دسترسی خواهد داشت که معمولا در دسترس عموم نیستند. در هر صورت در ادامه این مطلب به شما روش های طبیعی و شیمیایی در دسترس عموم را که میتوانید برای از بین بردن مایت در منزل استفاده کنید به شما خواهیم گفت.

روش‌های طبیعی برای از بین بردن مایت

  • شستشو با آب داغ: بسیاری از پارچه‌ها و روبالشی‌ها را می‌توان با آب داغ (حداقل ۶۰ درجه سانتی‌گراد) شستشو داد. این کار باعث از بین رفتن مایت‌ها و تخم‌های آن‌ها می‌شود.
  • بخارشوی کردن: استفاده از دستگاه‌های بخارشوی برای تمیز کردن سطوح آلوده به مایت، می‌تواند موثر باشد. بخار داغ باعث از بین رفتن مایت‌ها و تخم‌های آن‌ها می‌شود.
  • خشک کردن در آفتاب: قرار دادن تشک‌ها، بالش‌ها و پتوها در معرض نور مستقیم خورشید به مدت چند ساعت، باعث از بین رفتن رطوبت و کاهش جمعیت مایت‌ها می‌شود.
  • جذب رطوبت: استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌گیر برای کاهش رطوبت محیط، یکی از راه‌های موثر در کنترل جمعیت مایت‌ها است.
  • تمیز کردن مرتب: مرتباً گرد و غبار خانه را با استفاده از یک جاروبرقی که دارای فیلتر HEPA است جاروبرقی بکشید و از پارچه‌های مرطوب برای تمیز کردن سطوح استفاده کنید.
  • تهویه مناسب: ایجاد تهویه مناسب در خانه باعث کاهش رطوبت و جلوگیری از رشد مایت‌ها می‌شود.

 

روش‌های شیمیایی برای از بین بردن مایت

اسپری‌های ضد مایت: این اسپری‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که برای از بین بردن مایت‌ها طراحی شده‌اند. قبل از استفاده از این اسپری‌ها، حتماً دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را به دقت مطالعه کنید.

اسپری ضد مایت

حشره‌کش‌های آئروسل: این نوع حشره‌کش‌ها به صورت اسپری هستند و برای استفاده روی سطوح مختلف مانند مبلمان، فرش و تشک مناسب‌اند. مواد مؤثر موجود در این اسپری‌ها معمولاً پیروتروئیدها هستند که برای مایت‌ها سمی هستند و به از بین بردن مایت کمک میکند.

حشره کش برای از بین بردن مایت

سمپاشی مایت

سمپاشی مایت توسط شرکت‌های حرفه‌ای، روشی تخصصی برای از بین بردن این حشرات ریز و آزاردهنده است. کارشناسان حشره شناسی در شرکت‌های سمپاشی تجربه و تخصص لازم را برای شناسایی انواع مختلف مایت و انتخاب روش مناسب برای کنترل آن‌ها را دارند.

شرکت‌های سمپاشی از سموم قوی‌تری استفاده می‌کنند که فرمولاسیون آن‌ها به گونه‌ای است که به طور مستقیم روی سیستم عصبی مایت‌ها اثر می‌گذارد و آن‌ها را به طور قطعی از بین می‌برد. همچنین برای سمپاشی از دستگاه‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود که سم را به صورت یکنواخت و با فشار مناسب پخش می‌کنند و به نقاطی که با روش‌های خانگی قابل دسترسی نیستند، نیز نفوذ می‌کنند.

سمپاشی مایت بنا به دلایل زیر نسبت به روش‌های خانگی برتری دارد

  • اثربخشی بالا: سمپاشی مایت در مقایسه با روش‌های خانگی بسیار موثرتر است و به سرعت جمعیت مایت‌ها را کاهش می‌دهد.
  • پوشش کامل: تمام نقاط آلوده به مایت‌ها با دقت سمپاشی می‌شوند و از گسترش آلودگی جلوگیری می‌شود.
  • ایمنی بیشتر: استفاده از سموم تخصصی و تجهیزات ایمنی باعث می‌شود که سمپاشی به شکلی حرفه‌ای و بدون ضرر برای افراد و محیط زیست صورت پذیرد.
  • طول عمر بیشتر: اثرات سمپاشی حرفه‌ای ماندگارتر است و از بازگشت مجدد مایت‌ها جلوگیری می‌کند.

چه زمانی به سمپاشی مایت نیاز است؟

اگر آلودگی به مایت در محیط شما شدید باشد و روش‌های خانگی موثر واقع نشوند، سمپاشی حرفه‌ای بهترین گزینه است. همچنین در ساختمان‌های بزرگ و اماکن عمومی، استفاده از خدمات شرکت‌های سمپاشی ضروری است.

نکته مهم: قبل از انتخاب شرکت سمپاشی، حتما تحقیق کنید و شرکتی را انتخاب کنید که دارای مجوزهای لازم باشد و از سموم استاندارد استفاده کند.

 

برخی از سوالات متداول درباره مایت خانگی

مایت خانگی چه شکلی است؟

مایت‌های خانگی با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیستند، اما در زیر میکروسکوپ، نیمه شفاف به نظر می رسند و دارای هشت پا هستند.

اندازه مایت‌های خانگی چقدر است؟

حدود 0.2-0.3 میلی متر طول دارند و به سختی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند.

مایت‌های خانگی کجا پنهان می شوند؟

این حشرات را می توان در هر جایی که گرد و غبار وجود دارد پیدا کرد. بیشترین تعداد آنها معمولا در اتاق خواب یافت می شود، زیرا پوست مرده بیشتر روی رختخواب ریخته می شود.

آیا مایت‌ها نیش می زنند؟

نه، این حشرات انگل نیستند و نیش نمی زنند – آنها از پوست مرده ریخته شده توسط انسان و حیوانات خانگی تغذیه می کنند.

آیا مایت در موهای شما زندگی کنند؟

نه، مایت‌ها در موهای انسان زندگی نمی کنند.

چگونه مایت هارا از بین ببریم؟

یکی از ساده ترین روش‌ها برای از بین بردن این آفت بدون مواد شیمیایی، متوسل شدن به گرمای شدید (مانند شستن ملحفه و… در دمای بالا) است.

چه تعداد مایت در گرد و غبار میتوان یافت؟

اگرچه آنها قابل مشاهده نیستند، اما صدها یا هزاران مایت را میتوان تنها در یک گرم گرد و غبار مشاهده کرد!

 

سوالات و یا به کمک بیشتری در رابطه با حشرۀ مایت نیاز دارید؟

با ما تماس بگیرید !

اگر در خانه، محیط کار و… فکر می‌کنید با مشکل مایت مواجه شده اید، نگران نباشید.  با شرکت سمپاشی معجزه تماس بگیرید تا پس از مشاوره رایگان، برای سمپاشی و ریشه کنی مایت، متخصصین شرکت ما در اسرع وقت هماهنگی های لازم را با شما انجام دهند.

📞 تلفن : ۸۸۶۹۰۸۳۳ ( ۰۲۱ )

📞 تلفن : ۶۶۶۸۸۶۰۴ ( ۰۲۱ )

📞 تلفن : ۴۴۷۶۵۳۹۷ ( ۰۲۱ )

📞 تلفن همراه : ۷۱۶۳۰۰۷ ( ۰۹۱۲ )

شرکت سمپاشی معجزه | شماره ثبت: ( ۵۹۹۱۲۳ )

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با کارشناس