تخم سوسک چه شکلیه

سوسک‌ها یکی از آفات رایج در منازل و انواع محیط‌های تجاری هستند که می‌توانند به سرعت تکثیر شده و باعث آلودگی محیط شوند. یکی از دلایل اصلی گسترش سریع این حشرات، تخم‌گذاری پرشمار این حشرات است.

هر چند یافتن و دیدن یک تخم سوسک در منزل به اندازه یافتن یک سوسک زنده رایج نیست. با این حال، مهم است که بدانید اگر در منزلتان یک تخم سوسک پیدا کردید، باید فوراً اقدام کنید. زیرا پیدا کردن این تخم‌ها معمولاً به این معنی است که شما در حال دچار شدن به هجوم و آلودگی گسترده توسط سوسک‌ها هستید و اگر این مشکل پیشگیری و درمان نشود، می تواند صدها سوسک را به همراه داشته باشد.

بسته به گونه، یک سوسک ماده می تواند از 13 تا 40 تخم در هر کپسول خود تولید کند، و این همان هجوم گسترده‌ای است که احتمالا نمی خواهید به تنهایی با آن مقابله کنید! اگر در خانه، محیط کار و… با یک تخم سوسک مواجه شدید، نگران نباشید. شما می‌توانید با شرکت سمپاشی معجزه تماس بگیرید تا پس از مشاوره رایگان، برای سمپاشی سوسک و ریشه کنی تضمینی این آفت و تخم‌های آن، اقدام کنید.  متخصصین ما در اسرع وقت هماهنگی های لازم را با شما انجام دهند.

شماره تلفن‌های ما برای سمپاشی سوسک

 ( برای تماس مستقیم می‌توانید روی یکی از شماره ها کلیک کنید و یا در [ این صفحه ] به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنید )

📞 تلفن : 88690833 ( 021 )

📞 تلفن : 66688604 ( 021 )

📞 تلفن : 44765397 ( 021 )

📞 تلفن همراه : 7163007 ( 0912 )

شرکت سمپاشی معجزه | شماره ثبت: ( 599123 )

 

در ادامۀ این مطلب از شرکت سمپاشی معجزه همراه ما باشید تا به بررسی انواع تخم سوسک و اهمیت از بین بردن آن‌ها بپردازیم

 

تخم سوسک چیست؟

تخم سوسک‌ یک کپسول سخت و قهوه‌ای رنگ است که حاوی تعداد زیادی تخم است و در اصطلاح به آن اوتکا یا اتکا و یا اوسیکا ( به لاتین : ootheca ) می‌گویند. این کپسول در واقع یک کیسۀ نگهدارنده برای تخم‌های سوسک است که سطح آن با یک ماده پروتئینی پوشانده شده و در نهایت به یک محفظه محکم و محافظت شده برای تخم‌ های درون آن تبدیل گشته است.

تخم سوسک چیست

 

تخم سوسک چه شکلیه؟

سوسک ها در سه مرحله رشد می کنند: تخم، پوره و بالغ. هر گونه از سوسک روش فیزیولوژیکی و بیولوژیکی خود را برای تولید مثل دارد که در نتیجه شکل و اندازه این کپسول ها در گونه‌های مختلف سوسک نیز متفاوت است. اما به طور کلی این کپسول ها شبیه به یک منحنی باد شده و لوبیایی شکل هستند و معمولاً از قرمز تا قهوه ای تیره و گاهی اوقات حتی سیاه رنگ می‌ باشند. برخی از این کپسول ها دارای برجستگی هایی بر روی خود نیز هستند و برخی دیگر صاف هستند.

انواع تخم سوسک

همانطور که گفتیم تخم سوسک ها بر اساس گونۀ سوسک می تواند متفاوت باشد. در ادامه، انواع رایج‌ترین تخم سوسک هایی را که ممکن است با آنها برخورد کنید را به لحاظ شکل و محتوا بررسی می‌کنیم.

 

تخم سوسک آمریکایی ( سوسک فاضلاب )

سوسک های آمریکایی ( سوسک فاضلابی ) به طور گسترده در سراسر جهان پراکنده هستند و عمدتا در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری زندگی می کنند. سوسک‌های آمریکایی ماده برای تولید چندین تخمک فقط یک بار باید جفت‌گیری کنند، زیرا ماده‌ها می‌توانند اسپرم را ذخیره کنند. کپسول‌های تخم‌ این سوسک ها تقریباً 8 میلی‌متر طول دارند و به رنگ قرمز مایل به سیاه یا قهوه‌ای مایل به سیاه هستند و هر تخمک حدود 16 تخم دارد.

تصویری از یک تخم سوسک آمریکایی

عکس تخم سوسک آمریکایی

تخم سوسک کابینتی ( سوسک آلمانی )

سوسک آلمانی ( سوسک کابینت ) رایج ترین سوسکی است که خصوصا در منازل مسکونی و آشپزخانه‌ها یافت می شود. تخم سوسک آلمانی قهوه ای روشن و به شکل یک کپسول است. آنها برآمدگی هایی روی خود دارند و تقریباً 5 الی 8 میلی‌متر میتوانند طول داشته باشند. سوسک آلمانی در مقایسه با سایر گونه های سوسک از سرعت تولید مثل بالاتری برخوردار است. یک سوسک آلمانی ماده تنها می تواند بین 30 تا 40 تخم در هر مورد تولید کند. تخم‌های سوسک آلمانی در مقایسه با سایر گونه‌ها از جنین تا مرحله بزرگسالی سریع‌تر رشد می‌کنند.

تصویری از یک تخم سوسک آلمانی

عکس تخم سوسک کابینت

 

تخم سوسک نوار قهوه ای

سوسک‌های نوار قهوه‌ای در مناطق گرم‌تر، معمولاً در مناطقی با دمای بالای 50 درجه سانتی‌گراد، یافت می‌شوند. سوسک‌های مادۀ نوار قهوه‌ای، کیسه‌های تخمک را به مدت 24 تا 36 ساعت حمل می‌کنند و تمایل دارند تا کیسه‌های تخم را نزدیک یکدیگر قرار دهند. پوسته‌های تخم‌مرغی آن‌ها کوچک است و طول آن‌ها در حدود و یا مقداری کمتر از 6 میلی‌متر است و هر کدام از کیسه ها حدود 13 تخم دارند. تخم این سوسک ها در دماهای گرم بهترین رشد را دارند.

تصویری از یک تخم سوسک نوار قهوه‌ای ( باند قهوه‌ای )

عکس تخم سوسک نوار قهوه ای

تخم سوسک شرقی

تخم‌های سوسک شرقی نسبت به سایر گونه‌های سوسک‌ها تحمل دمای پایین‌تری را نیز دارند. پوسته تخم آنها قهوه ای تیره یا حتی قرمز به نظر می رسد. شکل آنها صاف است و حدود 12 میلی‌متر طول دارند. یک سوسک شرقی ماده ممکن است 18 عدد تخم در طول عمر بگذارد.

تصویری از یک تخم سوسک شرقی

عکس تخم سوسک شرقی

حال سوالی که شاید برایتان پیش آمده است این است که چه مدت طول می کشد تا پوره یا در واقع سوسک های نوزاد از این تخم ها خارج شوند؟ در پاسخ باید گفت مانند تفاوت در نوع تخم‌ها که در هر گونه از سوسک وجود دارد، مدت زمانی که طول می‌کشد تا پوره سوسک ها ( نوزادان ) از تخم خارج شوند نیز متفاوت است.

  • سوسک آمریکایی: در دمای ایده‌آل مانند یک اتاق در منزل، تخم‌های سوسک آمریکایی در عرض 56 روز به پوره تبدیل می‌شوند.
  • سوسک آلمانی: یک سوسک ماده آلمانی تقریباً هر شش هفته یک بار تخم‌ تولید می‌کند. تخم های سوسک آلمانی در حدود 30 روز در یک دمای ایده آل از تخم بیرون می آیند.
  • سوسک نوار قهوه‌ای: بیرون آمدن تخم‌های سوسک نوار قهوه‌ای ممکن است بیش از سه ماه طول بکشد.
  • سوسک شرقی: جنین‌های یک سوسک شرقی در حدود 43 روز در دمای مطلوب رشد می‌کنند، اما در دماهای سردتر، این دوره زمانی می‌تواند دو برابر شود.

 

محل تخم گذاری سوسک ها کجاست ؟

درست مانند هر مادری که می خواهد از نوزاد خود محافظت کند، سوسک ها نیز سعی در انجام این کار دارند. سوسک ها معمولا سعی بر این دارند تا تخم های خود را در مکان‌های امنی که مرطوب و پنهان باشد بگذارند. همچنین آنها دوست دارند نزدیک منابع غذایی و البته در حالی که به اندازه کافی هم دور از دسترس انسان ها باشد تخم‌گذاری کنند.

سوسک ها در برخی از جنبه ها حشراتی اجتماعی هستند اما در برخی جهات دیگر نه. به عنوان مثال، آنها به صورت گروهی جمع می شوند، اما هیچ سلسله مراتب یا ملکه ای مانند حشرات اجتماعی مانند (زنبورهای عسل، مورچه ها و غیره) ندارند.

به دلیل این ساختار نیمه اجتماعی، سوسک ها لانه به آن معنی نمی سازند و در لانه تخم نمی گذارند. در عوض، با حمل کردن تخم های خود و گاهی اوقات یافتن یک نقطه مطلوب آنها را رها کرده و به این شکل از تخم‌های خود محافظت می‌کنند و آنها در مکان های امن میگذارند.

محل تخم گذاری سوسک ها

اما از آنجایی که سوسک‌ها تقریباً هر چیزی را می‌خورند ممکن است این نگاه و درک آنها از مکان های امن تغییر کند و محل تخم گذاریشان شامل مکان‌های زیادی شود، به طوری که ممکن است در هر جایی یک تخم سوسک پیدا کنید! از کابینت آشپزخانه، انباری، سینک و حمام گرفته تا در شکاف های مسیر لوله‌ها، سقف‌های کاذب و حتی در بین توده‌های انباشته شدۀ چوب یا زباله‌ها! برخی از گونه ها حتی در لابه‌لای پایه های مبلمان، قرنیزها یا در کشوهای کمد نیز تخم می گذارند.

  • همچنین نوع سوسک نیز در محل تخم گذاری آنها بی تاثیر نیست. ما رفتار تخم گذاری سوسک هایی را که در این مطلب معرفی کرده‌ایم در ادامه آورده ایم :

محل تخم‌گذاری سوسک آمریکایی

سوسک‌های آمریکایی دهان خود را به سطوح سخت در  نزدیکی منبع غذایی می‌چسبانند و تخم های آنها اغلب با این سطوح ترکیب شده و پیدا کردن و برداشتن آن‌ها را سخت‌تر می‌کنند.

محل تخم‌گذاری سوسک آلمانی

سوسک‌های آلمانی تخم‌های خود را در شکاف‌های تنگی مانند سینک یا کابینت های آشپزخانه می‌گذارند. آنها هر جایی که تاریک، گرم و مرطوب باشد را ترجیح می دهند. با این حال، سوسک‌های آلمانی از تخم‌های خود بسیار محافظت می‌کنند و تخم های خود را تا زمانی که برای تولد آماده شوند برای چند هفته روی پشت خود حمل می‌کنند.پ

محل تخم‌گذاری سوسک نوار قهوه‌ای

سوسک های نوار قهوه‌ای تخم‌های خود را نزدیک به یکدیگر می‌گذارد، بنابراین اغلب به صورت خوشه‌ای یافت می‌شوند.

محل تخم‌گذاری سوسک شرقی

تخم‌های سوسک شرقی معمولاً در نزدیکی غذا یا آب یافت می‌شوند.

 

آیا تخم سوسک خطرناک است؟

در پاسخ کوتاه به این سوال باید گفت بله. برخی از افراد ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض پروتئین های حاصل از مدفوع، ریختن پوست، تخم و بزاق سوسک ها به آنها حساسیت پیدا کنند. به غیر از آسم و عفونت سینوسی، تخم سوسک می تواند علائم آلرژی را از خفیف مانند عطسه کردن، سرفه کردن، آبریزش و قرمز شدن  چشم ها تا موارد شدیدتری ایجاد کند.

چرا نابودی تخم سوسک اهمیت دارد؟

منهای دلایلی که در بالا به آنها اشاره شد فکر میکنیم این 3 دلیل دیگر کافی باشد تا به اهمیت نابودی تخم سوسک پی ببرید!

  • تکثیر سریع: هر سوسک ماده می‌تواند در طول عمر خود تعداد زیادی تخم بگذارد. اگر این تخم‌ها از بین نروند، به سرعت به سوسک‌های بالغ تبدیل شده و جمعیت آن‌ها به طور تصاعدی افزایش می‌یابد.
  • آلودگی پنهان: تخم‌های سوسک به دلیل کوچک بودن و قرار گرفتن در مکان‌های مخفی، به راحتی قابل مشاهده نیستند. بنابراین، حتی اگر سوسک‌های بالغ را مشاهده نکنید، ممکن است تخم‌های آن‌ها در محیط وجود داشته باشد.
  • مقاومت: تخم سوسک‌ها در برابر شرایط نامساعد محیطی بسیار مقاوم هستند و به خودی خود و به راحتی از بین نمی‌روند.

 

نحوه از بین بردن تخم سوسک

تمیز کردن و نظافت درست و حسابی!

  • تمام سطوح را با دقت تمیز کرده و از مواد شوینده قوی استفاده کنید.
  • به طور مرتب آشغال‌ها را بیرون ببرید و سطل زباله را بشویید.
  • شکاف‌ها، درزها و گوشه‌های تاریک را به دقت بررسی کرده، جارو برقی بکشید و تمیز کنید.

استفاده از حشره‌کش‌ها

از حشره‌کش‌هایی استفاده کنید که دارای خاصیت کشتن تخم ها باشند. شما می بایست این حشره‌کش‌های مخصوص را در مکان‌هایی که احتمال وجود تخم سوسک زیاد است، اسپری کنید.

تله‌های چسبناک

تله‌های چسبناک را در مکان‌هایی که سوسک‌ها بیشتر دیده می‌شوند، قرار دهید تا سوسک‌های بالغ به آن‌ها بچسبند و از تخم‌گذاری جلوگیری شود.

سمپاشی سوسک

در صورت آلودگی شدید و عدم موفقیت در روش‌های خانگی، می بایست از خدمات سمپاشی کمک بگیرید. بهترین راه برای خلاص شدن از شر سوسک ها و تخم‌های آنها، سمپاشی اصولی توسط شرکت های معتبر و با تجربه در این زمینه است. متخصصین و شرکت های سمپاشی می دانند باید کجاها را جستجو کنند تا آنها را پیدا کنند و همچنین می دانند چگونه باید آنها را ریشه کن کرد تا از بازگشت سوسک ها جلوگیری شود.

به یاد داشته باشید که اگر یک تخم سوسک ببینید، ممکن است تعداد بیشتری نیز وجود داشته باشد که ندیده اید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با کارشناس